4 הסחות דעת נפוצות בנהיגה שכדאי להכיר, להיזהר מהן

המלחמה בתאונות הדרכים, פנים רבות לה. בחינוך, באופי הכבישים והנהגים במדינה, במצב התשתיות ובאכיפה והיום גם באמצעות טכנולוגיה מתקדמת. מיליוני מיליונים של שקלים, דולרים, אירו וכל מטבע שתרצו מושקעים מדי שנה ברחבי העולם במלחמה בתאונות הדרכים, שהיא למעשה המלחמה באסונות וטרגדיות שיכולות היו להימנע, רבות מהן מאוד בקלות.

ע”פ נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, 98% מתאונות הדרכים בישראל מתרחשות עקב טעות אנוש ורק 2% קורות עקב תקלה טכנית. כלומר, וזה דבר שצריך להיאמר בקול, תאונות דרכים אינן מכה משמיים, ואת רובן המכריע ניתן היה למנוע. דבר שכל אחד ואחת מאיתנו הנהגים חייב לזכור בכל פעם שאנחנו יושבים מאחורי ההגה: כל פעולה שלנו היא משמעותית, כל טעות יכולה להיות בעלת השלכות ארוכות טווח. מאות אנשים נהרגים בכבישים מדי שנה, אלפים נפצעים, חלקם יישאו עמם את הפציעה לכל חייהם. אנחנו חייבים להבין ולהפנים שאפשר גם אחרת ולפעול בהתאם.

אתם בטח תוהים מה לנתונים אלה ולחברות הביטוח. פשוט מאד! אנחנו, כמוכם, מעוניינים בזה שאיש לא ייפגע לא בגוף, לא בנפש ולא ברכוש. זו, אגב, הסיבה, שחלק מתקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מבוסס על דמי ביטוח החובה שאתם משלמים מדי שנה.

נהיגה היא אחת הפעולות הכי פשוטות והכי סבוכות שאנחנו מבצעים בחיינו. הפעלה פשוטה שכוללת סיבובי הגה לכיוון הנכון ולחיצה על הדוושות הנכונות ומצד שני, מאחר ואנחנו לא לבד בכביש, רמת הריכוז תוך כדי פעולות פשוטות אלו חייבת להיות בשיאה. מה עושה המכונית שמלפנים, האם הולך רגל מתכוון לחצות, מה מופיע במראה הימנית, מי בשמאלית ומה קורה מאחור. לאותת לפני פניה, לא לשכוח לכבות את האיתות במעבר נתיב, לשים לב לרמזור המתחלף וגם לוודא שרוכב קורקינט פרוע לא החליט לעקוף מימין.

העיניים שלנו בעת הנהיגה קולטות אלפי פרטים, חלקם בעלי משמעות מהותית כפי שהזכרנו הרגע ורבים מהם חסרי משמעות לחלוטין לעצם הנהיגה וכל התמקדות בהם היא למעשה הסחת דעת מהעיקר והסחת דעת בכביש עלולה להסתיים באסון.

כשאנחנו בודקים את הוואטסאפ בהרצאה או בישיבה בעבודה בסה”כ נפסיד את הנאמר, מקסימום נשלים את החומר. אבל מה קורה כשאנחנו בודקים הודעה בנהיגה? לא ממש חומר שאפשר להשלים. ומה לגבי התעסקות עם הרדיו או השלט הפרסומי שצד את עינינו? מה לגבי להקת אווזי הבר שחוצה את השמיים ומסבה את תשומת ליבנו אל כל היופי הזה או סתם בניין שבנייתו התקדמה ומושך את העין? כל אלה יש בהם כדי לשנות מסלול החיים שלנו, פשוטו כמשמעו והאחריות שלנו כנהגים היא לנהוג כראוי, בתשומת לב הראויה ובאחריות מלאה.

מכת המאה: הסמארטפון

הנתונים לגבי תאונות המתרחשות עקב שימוש בטלפון סלולרי בנהיגה מציגים תמונה חמורה מאוד. בארה”ב, הטענה היא כי למעלה מ-25% כלומר, רבע מתאונות הדרכים נגרמות עקב שימוש בסמארטפון בנהיגה. בישראל, למשטרת ישראל אין מספרים מדויקים, אך באגף התנועה מעריכים כי המספר גבוה בהרבה ואף נושק ל-70%. הסיבות לאי הדיוק במספרים היא כמות התאונות הקטנות שאין בהן נפגעים הנגרמות מסיבה זו. אגב, תאונות שהן אולי לא אסון, אבל הן מייצרות פקקים ומעלות את רמת העצבים, שלא לומר גורמות להיסח דעת נוסף לנהגים בכביש.

שימו לב כמה אתם לא מודעים לסביבה כשהראש שלכם בטלפון. כמה פעמים הבנתם שפספסתם את הנאמר בפגישה או בהרצאה, את מה שהילד עשה או ביקש או את הקטע בסדרה שאתם צופים. כמה פעמים יצא לכם לנסוע מאחורי רכב שמתנהג מוזר ובעקיפה ראיתם שהנהג עם טלפון ביד? השימוש בטלפון בעת נהיגה מסכן את החיים שלכם ואת שאר המשתמשים בכביש. זו לא סתם עבירה, זו התנהלות חצופה, חסרת אחריות ומסוכנת ממדרגה ראשונה.

אגב, קיימים כבר מספר סטארטאפים בשוק שמבקשים לחסום את הטלפון לפעילות בעת נהיגה או כאלה ששולחים אוטומטית הודעות “אני נוהג/ת” לטלפונים להודעות נכנסות במהלך הנסיעה. כל שנותר לקוות הוא שיידרש שימוש בטכנולוגיה מסוג זה ע”י המחוקק.

 

ילדים באוטו

זה נכון שישנם מצבים בהם אנחנו חווים הפרעות בלתי פוסקות מצד הילדים ברכב ופעמים רבות אנחנו מתקשים להשתלט על המצב, דבר שיכול להיות כמעט בלתי אפשרי תוך כדי נהיגה. ריבים במושב האחורי או בכי של התינוק שהתעורר, ילד שצריך להתפנות עכשיו ומיד או כל הסחת דעת אחרת מהמושב האחורי עלולה לסכן את היושבים ברכב. מה אפשר לעשות? האמת, לא מעט. לצייד את הרכב לפני הנסיעה בבקבוק מים או חלב בהתאם לצורך, להשאיר מוצץ ספייר ברכב כי אי אפשר לחפש תוך כדי נהיגה את זה שנפל, לדאוג שהילדים מתפנים בשירותים לפני כל נסיעה וגם – כמובן, חינוך. כשהילדים מגיעים לגיל שכבר אפשר להבין, חשוב לדבר אתם ולהסביר את החשיבות של נהיגה שקטה ובטוחה.

ואם הטלפון סיכן את חיינו בסעיף הקודם, כאן הוא דווקא יכול להצילנו מהמצב – עם כל הצער בילדים שתקועים במסכים כשהנוף בחוץ כל כך יפה, אם זה מה שעושה שקט, זה שווה את זה. להוריד סרט אהוב לסמארטפון או לטאבלט לפני נסיעה ארוכה יכול לסדר לכם את הדרך.

 

הרכב שחתך אותי

בואו ננסה לצלול אל תוך אחד הגורמים המשמעותיים לתאונות הדרכים והוא רמת העצבים בכביש. המלחמה עם נהגים שחתכו את התור, שלא אותתו, שעקפו במקום מסוכן היא בסופו של דבר הסח דעת נוסף ומסוכן בכביש. ובעניין זה, אל תהיו צודקים, אלא חכמים הוא באמת משפט חכם המכיל בחובו את כל התורה.

נכון, אין דבר יותר מעצבן מנהג שחותך את התור הארוך לפנייה או לעליה לגשר. אם הוא נכנס כמה מכוניות מלפנים אפשר ממש להרגיש את הדופק עולה, חלקנו נצפור כמחאה לנהג “שנתן לו”.

כמה פעמים נצמדתם לרכב שמלפנים, סובבתם הגה, הייתם דרוכים ומוכנים עם הרגל על הדוושה, רק בשביל שנהג אחד מרגיז לא ייכנס מלפניכם בתור? כמה פעמים זה נגמר בצעקות, בצפירות בכמעט מכה בכנף ובטח כמעט תאונה עם הרכב שמלפנים? כמה פעמים הדו-קרב הזה נמשך גם אל הצומת הבא? במילים הכי פשוטות שיש – זה פשוט לא שווה את זה. שני נהגים כעוסים שמבקשים נקמה הם סכנה ממשית ברורה ומיידית על הכביש. מה לעשות? לקחת נשימה, “לתת לו” או לה, להבין באמת, שבסוף מדובר בעיכוב של מאית שניה בדרך או מקסימום שלוש דקות ברמזור. פשוט להיות חכמים ולהירגע. אם היינו יכולים, היינו מזמינים אתכם לאתגר: בפעם הבאה שנהג מנסה לחתוך אתכם בגסות, נסו לתת לו להיכנס עם חיוך ותראו מה קורה. מוכנים לאתגר כזה?

פרסומות, שלטי חוצות

החוק בישראל אוסר על הצבת שלטי פרסומת בצידי הדרכים, אך מחריג לעניין זה את נתיבי איילון. רק בשנת 2007 זכינו לשנה שלמה ללא פרסומות באיילון, אך ב-2008 חזרה בה הכנס והחריגה את נתיבי איילון ושוב חזרו אליו בר רפאלי ודביר בנדק.

ב-2017 שוב עלתה הצעת חוק לאסור את השילוט באיילון, שלא ממש התקדמה מאז. יוזמי ההצעה מציגים כי בתקופה בה הוסרו הפרסומות מסביבת הכביש באיילון נרשמה ירידה של כ-35% בתאונות עם נפגעים. לעומת זאת, עם החזרת שילוט החוצות לכביש נרשמה עליה משמעותית של 50% במספר תאונות הדרכים באיילון.

 אז מה נותר לנו הנהגים? לקחת אחריות על עצמנו ולנסות להימנע. לא להביט לשלטים, לא להימשך לדוגמניות או למכוניות או לפרסומות להלוואות או ריהוט. לשים לב מתי העיניים שלנו סוטות אל השלט ולהחזירן מיד אל הכביש, בטח לא לנסות לקרוא את האותיות הקטנות. בינתיים, נמשיך לקוות שיפשיט שוב המחוקק והפעם לתמיד את איילון משלטי החוצות שלו.

 

הטכנולוגיה בשירות הנהג

כפי שציינו, ישנן אפליקציות שאמורות לחסום בפני הנהג שיחות ואסמסים נכנסים, אבל הם עדיין לא ממש בשימוש רחב ואין לדעת עד כמה יהיו. בינתיים ישנם כבר כמה טכנולוגיות שתפקידן למנוע תאונה, בדיוק ברגעים שדעת הנהג מוסחת מהכביש. אחת מהן באה בצורת מערכות בטיחות מתקדמות ואקטיביות המותקנות ברכב.

מערכות אלו יודעות לזהות סטייה מנתיב, היצמדות לרכב שמלפנים וחלק אף מזהות גוף שנכנס בפתאומיות למרחב הנסיעה כמו הולך רגל שמתפרץ לכביש. ישנן מערכות כמו מובילאיי שמותקנות על מכוניות “רגילות” ובכך הופכות אותן לבטיחותיות יותר. וישנן מערכות שכבר מגיעות כחלק בלתי נפרד מהרכב, במכוניות יקרות יותר, אבל זאת טכנולוגיה שעם השנים תזלוג כמעט לכל רמות הרכבים. ישנן מערכות שיודעות להתריע בלבד ע”י קול או רטט בהגה וישנן כאלו שמבצעות פעולות של ממש כמו בלימה או החסרת הרכב שסטה לנתיב הנסיעה.

אגב, קיומן של מערכות מסוג זה ברכב מביאה להוזלה במחיר הביטוח – חובה ומקיף, כך שכאשר אתם מבצעים בדיקת ביטוח לרכב, כדאי לבדוק את האופציה של התקנת מערכת מסוג זה ברכב שלכם ולזכות בהטבות.

רכיב מעניין נוסף להתקנה על הרכב נקרא OBD ונעשה בו שימוש ע”י חברות הביטוח. רכיב זה אוסף נתונים על הנסיעה ואף שולח התראות בזמן אמת אודות אופי הנהיגה של הנהג וכן על תקלות ברכב. בביטוח הפניקס צעיר, למשל, מותקן ברכב רכיב זה אשר מאפשר לקבל נתוניםאודות נהיגת הנהג הצעיר, פניות חדות שנעשו, בלימות פתאומיות או נסיעה במהירות מופרזת. בכך יכולים ההורים לנתר ולאכוף את נהיגת הנהג או הנהגת הצעירים במשפחה ולדאוג לשיפור אופי הנהיגה שלכם למען לא יסכנו את עצמם ואחרים בכביש.

לקבלת הצעה אטרקטיבית לביטוח הרכב

התקשרו 072-331-9944
או היכנסו לאתר:
או פנו לסוכן הפניקס
4-driving-distractions