הכול על הגיל, התרגיל וביטוח הרכב

מכירים את זה שאתם נוהגים בכביש המהיר, נתקעים מאחורי רכב איטי במיוחד במסלול השמאלי שלא מגיב לרמזים שלכם לעבור ימינה ולתת לעקוף? מכירים את זה שכאשר אתם סוף סוף חולפים על פניו, פעמים רבות מימין, אתם מגלים שמדובר בקשיש או קשישה מאחורי ההגה? חלקינו יכעסו על עצמינו על חוסר הסבלנות שהפגנו רגע קודם, וחלקינו יסננו בלב כמה מלים פחות נעימות על כך שהכביש אינו מקום לבני גיל הזהב.

אנחנו כאן כדי להתייחס להשפעות הגיל והוותק של בעלי רישיון על הנהיגה שלהם ועל ההתנהלות שלהם מאחורי ההגה. וגם על פוליסת ביטוח הרכב – מחיר, מרכיבים ורמות סיכון.

הנהיגה שלנו מושפעת מגורמים רבים ושונים וכולנו שמים לב לזה, גם אם רק בתת מודע. אם הבוקר יתחיל בריב בבית, ההתנהגות שלנו על הכביש תיראה אחרת מיום שמתחיל בקפה למיטה ושיר טוב, תודו. לא קשה לנחש באיזה יום נשתמש יותר בצופר.

אבל, אלו השפעות נקודתיות. לעומת זאת, השפעות הגיל על הנהיגה הן התפתחות ארוכת שנים שמתפרשת במעין פרבולה שטוחה על פני כל שנות הנהיגה. גרף שמתחיל בנהג חדש-צעיר ועולה במתינות בפרמטרים של ביטחון ושליטה בנהיגה. הוא מתייצב בנקודה מסוימת ונשאר פחות או יותר קבוע לאורך השנים ויתחיל לרדת בשלב כלשהו, עם התקדמות הגיל. בהתאם לכך משתנה הפוליסה לביטוח רכב ומחירה. למעשה, חברות הביטוח מחלקות את אוכלוסיית הנהגים לשלוש קבוצות עיקריות לפי גיל וותק נהיגה ועל כך נרחיב.

 

נהג חדש/ נהג צעיר

קבוצת הגיל הראשונה של נהגים היא החדשים הצעירים. נהג חדש נחשב לצעיר אם גילו בין17 ל-24. ישנן חברות ביטוח שמחלקות את הטווח הזה לשתי תת-קבוצות: אלה שבין גילאי 17 ל-21 ובין 21 ל-24. זוהי האוכלוסייה בעלת מחיר ביטוח רכב גבוה יותר מנהגים אחרים, וזאת משום שההסתברות שנהג חדש וצעיר יהיה מעורב בתאונה היא גבוהה יותר מנהגים ותיקים. ולא רק בישראל. מחקרים חובקי עולם מוכיחים כי נהגים חדשים-צעירים מעורבים בשיעור גבוה משמעותית יותר בתאונות דרכים מאשר חלקם באוכלוסייה.

חשוב להגיד, כי אין זה אומר שכל נהג חדש-צעיר הוא סכנת השתוללות בלתי נשלטת על הכביש עם נהיגה פרועה תוך כדי שיחת טלפון וסיגריה. זה כן אומר, שלאדם הסביר לוקח יותר זמן מ-30 שיעורי נהיגה וטסט כדי להשתלב באמת בכביש, לתפעל את הרכב והנהיגה בו בזמן בצורה חלקה ואחראית.

וכן, צריך גם להודות שרמת האחריות שחשים בני ובנות 17 מאחורי ההגה לעומת בני 30, בוודאי אם הם כבר הורים, היא שונה לחלוטין. אחריות ומתינות הם חלק מההתבגרות שלנו ופעמים רבות מאוד, אלה תכונות שמגיעות שנים אחרי שעברנו טסט ראשון.

בדיוק מסיבות אלו, אגב, נהגים שמוציאים רישיון אחרי גיל 24 לא נחשבים ל”צעירים” הן מבחינת הביטוח והן מבחינת המחוקק, שהרי נהג חדש ולא צעיר אינו נדרש לתקופת ליווי של נהג ותיק כפי שנדרשים הצעירים.

פוליסת ביטוח רכב לנהג צעיר משקללת את הסיכון הגבוה יותר שלוקחת חברת הביטוח בעצם הבטחת כיסוי ביטוחי לנהג שהסיכוי שלו להגיע תביעת ביטוח גבוהה יותר. לכן, גם ביטוח החובה וגם הביטוח המקיף או צד ג’ יהיו יקרים יותר.                                               

ביטוח החובה, המכסה פגיעות בגוף ונפש ולא ברכוש, עולה מן הסתם עקב העלייה בסבירות להיפגע או לפגוע באדם אחר והביטוח המקיף או צד ג’ עולים עקב העלייה בסבירות שהרכב ייכנס למוסך וחברת הביטוח תספק את הכיסוי הכספי לתיקון.  

אבל, כדאי לדעת שהפניקס מציעה לנהגים צעירים חדשים פוליסת ביטוח רכב ייעודית “הפניקס צעיר” המאפשרת לשלם אך ורק בזמן שהנהג או הנהגת הצעירים נוהגים. זוהי פוליסה נפרדת מזו של ההורים – גם אם מדובר באותו הרכב ,תביעת ביטוח של הנהג הצעיר לא תשפיע על תמחור הפוליסה העתידית של ההורים.

 

נהג ותיק

בוודאי ישמח אתכם לשמוע שכל נהג שמחזיק ברישיון נהיגה מעל לשנה ייהנה מירידה במחיר ביטוח הרכב לעומת נהג עם ותק נהיגה של פחות משנה.

בכל אופן, גיל 24 הוא גיל מעבר בביטוח רכב. נהגים מעל גיל זה עם ותק נהיגה של יותר משנה נכנסים לקבוצת הגיל השנייה מבחינת חברות הביטוח – אוכלוסיית הנהגים שהם בין גילאי 24 ל-35.

עלות ביטוח רכב – החובה והמקיף או צד ג’ של נהגות ונהגים בין גילאים אלו יהיה נמוך יותר, וזאת משם שהם בוגרים, בעלי ותק וניסיון על הכביש וכנראה נהגים אחראים יותר. כמו שאמרנו, הכל עניין של הסתברות וסטטיסטיקה. כלומר, הסבירות שהם יהיו מעורבים בתאונת דרכים קטנה יותר ולכן, מבחינת החברה המבטחת אותם, רמת הסיכון שלהם כנהגים קטנה יותר שיגישו תביעת ביטוח, קטנה.

אז, הגעתם לגיל המופלג 24 ויש לכם רישיון יותר משנה? מזל טוב על התבגרותכם, זכיתם בהנחה בביטוח הרכב. עכשיו חכו תראו מה מחכה לכם מגיל 40 ומעלה. יש יתרונות בלהיות אדם בוגר.

 

נהג ותיק מאוד

מגיל 40 ומעלה פרמיית הביטוח הופכת זולה משמעותית בהשוואה לקבוצות הגיל שהזכרנו עד עתה. אלה נהגים בעלי ותק רב על הכביש ובדרך כלל גם הורים, מה שהופך אותם לשקולים יותר, נהגים אחראים יותר והסיכוי שיהיו מעורבים בתאונות דרכים הולך וקטן.

מצד שני, עם התקדמות הגיל וחיי התעסוקה והקריירה בדרך כלל לבני 40 יש יכולת כלכלית גדולה יותר מבני 20 או 30 פלוס, מה גם שהם זקוקים לרכב גדול יותר שיכיל גם את הילדים, הכלב והציוד לקמפינג. כך, שסביר שרכב של בן 40 יהיה חדש יותר ויקר יותר מסטודנט בן 24. ביטוח לרכב יקר יותר יהיה יקר יותר.

עכשיו בוודאי תשאלו את עצמכם, מה לגבי נהג חדש בן 28 או אפילו 35? מבחינת הגיל הוא נחשב לאדם אחראי ומחושב ומגיע לו לשלם פחות בביטוח הרכב, מצד שני, הוותק על הכביש משחק תפקיד לא קטן. כאמור, שיעורי הנהיגה שלנו הם כהכנה לתקופת הסתגלות, התמקצעות וצבירת ותק. באופן עקרוני, נהג בן 28 שמחזיק ברישיון נהיגה פחות משנה ישלם פרמיית ביטוח רכב גבוהה יותר מנהג בן 24 עם רישיון מאז גיל 17.

 

לנהוג בגיל הזהב

תוחלת החיים אמנם עולה פלאים, אבל אנחנו עדיין מזדקנים והזקנה מביאה עמה שינויים פיזיים-גופניים, קוגניטיביים ומנטליים. מעל גיל 70 התגובות נעשות איטיות יותר באופן כללי וזריזות התגובה בכביש נפגעת. התנועות נעשות איטיות יותר וגם בעיות ראייה שונות מתרחשות ושדה הראייה משתנה ומצטמצם. הגוף שלנו בגיל הזה נעשה פגיע יותר וכל פגיעה עלולה לגרור פציעה חמורה ובוודאי תהליך החלמה ארוך יותר.

רישיון הנהיגה שסימל עצמאות וחופש פעולה בגיל 17 והפך להיות פשוט כלי במשך השנים, חוזר בגיל הזה למשמעות הרגשית שלו ורבים מבני הגיל השלישי מתקשים לוותר על הרישיון ועל הרכב ומבקשים להמשיך ולאחוז בתחושת העצמאות ששוב הופכת לחשובה כל כך. הרבה פעמים, הוויתור על הרישיון הוא מעין כניעה לזיקנה, הבנה שהגוף והראש והתפקוד הכללי כבר לא מה שהיו וכי אנחנו הולכים ומזדקנים היא תחושה לא קלה להתמודדות.

מצד שני, הכביש הוא מקום כל כך מסוכן וחשוב שכל מי שינהג בו יהיה כשיר ב-100% ולא יסכן את הנהגים ושאר המשתמשים בכביש ולכן הרבה פעמים אנחנו, בני משפחתם של נהגים בני גיל הזהב, מבקשים לגרום להם להפסיק לנהוג, גם אם מבחינת המדינה הם עדיין כשירים לכך (אדם בגילאים האלה עובר בדיקת ראייה ובדיקות כלליות לפני חידוש רישיון הנהיגה). כשאתם מחליטים שהגיע הזמן לבקש מבן המשפחה המבוגר לעבור למוניות, זכרו את המשמעות הרגשית של הרישיון, זכרו לעשות זאת ברגישות ובכבוד.

לקבלת הצעה אטרקטיבית לביטוח הרכב

התקשרו 072-331-9944
או היכנסו לאתר:
או פנו לסוכן הפניקס
age-is-important