להיות נהג חדש כשהרכב עומד - התנסות בנהיגה בתקופת הקורונה

דורות שלמים של בני נוער חיכו לרגע הזה. לעבור טסט, בשאיפה ראשון, ולהיות הבעלים של רישיון נהיגה לכל החיים. אבן דרך בחייו של כמעט כל מתבגר בעולם המערבי וסמל החופש, העצמאות והבגרות המגולם בכרטיס שנכנס לתוך ארנק.

אמנם אנחנו כאן כדי לברך את הנהג או הנהגת החדשים, שסימנו וי על עוד נקודה בטיימליין של החיים המודרניים. רק שהחופש לנסוע לאן שרוצים והעצמאות הנכספת הזאת נאלצים לחכות עוד חצי שנה, שבה ינהגו כל נהג או נהגת חדשים בליווי נהג מנוסה בלבד.

ברוב המקרים הנהג המלווה יהיה כנראה אחד ההורים משום שעליו להיות מעל גיל 24 ועם חמש שנות ותק בנהיגה בסוג רכב כמו זה בו מתבצע הליווי (בעל רישיון לנהיגת טרקטור בלבד או אופנוע לצורך העניין, למשל, לא יכול להיות מלווה של נהג חדש במשפחתית) או בן 30 ועם שלוש שנות ותק על הכביש. החוק מדגיש גם כי הנהג המלווה אינו יכול להיות שיכור, כלומר הנהג החדש אינו מאושר להיות “הנהג התורן”.

מי חייב במלווה? נהג חדש צעיר, שהוציא רישיון בין גיל 17 ל-24. נהג חדש מעל גיל 24 אינו מחויב בליווי. תקופת הליווי נחלקת לשניים: בשלושת החודשים הראשונים נדרש ליווי בכל נסיעה ובשלושה נוספים ליווי רק בנהיגה בלילה – בין 21:00 ל-06:00. בתקופה זו יש לצבור 50 שעות נהיגה לפחות מתוכן 20 שעות בדרך עירונית, 15 בדרך שאינה עירונית ו-15 שעות נהיגה בלילה. בתום התקופה יש לחתום על הצהרה כי התמלאו כל הפרטים ולקבל את הרישיון הקבוע.

מה עושים בסגר?

כיצד צוברים ימים ושעות של נהיגה בכל שעות היום, בכל כביש אפשרי בשעה שמגפת קורונה משתוללת בחוץ ונהגים חדשים כוותיקים יושבים בבית בסגר? ראשית, כדאי לדעת שתקופת הליווי המינימלית היא חצי שנה, אך ניתן למשוך אותה על פני שנתיים. כלומר, להגיש את ההצהרה על סיומה ועל מימוש כל הפרמטרים ההכרחיים עד שנתיים מיום קבלת הרישיון. וצריך להתרגל למציאות החדשה שהביאה עלינו הקורונה ולהבין שיכול להיות שתכננתם לסיים את תקופת הליווי ולצאת אל החופשי בדיוק ביום החצי שנה, אבל יכול להיות שזה לא עומד לקרות.

תקנות הסגר כללו באופן עקרוני, יציאה מהבית אך ורק לצרכי חירום ועד ק”מ מהבית. מערכת החינוך סגורה וכך גם רוב מקומות העבודה. אין לאן לנהוג. ומאחר והשלמת תקופת הליווי לנהג חדש אינה עומדת תחת הכותרת “מצב חירום”, אתם בבעיה. בתכלס, נהג והורה מלווה אמנם יכולים לשהות באותו רכב, אבל לעשות סיבובים ברדיוס של ק”מ מהבית בכביש ריק לא ממש מקדם אתכם.

ברגע שהסגר מתחיל להיפתח תוכלו לשוב ולצבור שעות נהיגה בכבישים עירוניים ובין עירוניים, כדאי פשוט לצאת לסיבובים עם המלווה, בלי “משימה” כלשהי כמו להגיע לעבודה או לסידורים ולעשות זאת בשעות נוחות יותר בכבישים. היינו מצפים לכבישים רגועים יותר, כשהם עמוסים פחות אבל הנתונים אינם מצביעים על כך. נצלו את שעות הבוקר המוקדמות מאוד (חמש בבוקר קטן עליכם) של לפני הפקקים או המאוחרות שלאחריהם, את שעות אחה”צ המוקדמות ובשעות הלילה כמובן. אנחנו ממליצים על “סדר עבודה” וגיוס המשפחה לעזרה בכדי להשלים את הימים והשעות ההכרחיים.

צריך להגיד, כנהגים חדשים אתם אולי מתבאסים מתקופה זו, כהורים מלווים – אתם בוודאי לא יוצאים במחולות על התקופה הנפלאה בה תאלצו לשבת ליד המתבגר הזעוף גם כך ולהעיר לו על הנהיגה. אבל, זה חוק סופר חכם שמייצר נהגים בטוחים ומנוסים יותר בכביש. עם כל הכבוד לשיעורי הלימוד המעשיים, החודשים הראשונים על הכביש הם תקופת הסתגלות לא קלה בכבישי ארצנו וטוב שיש שם אחד עם ניסיון. אינספור מחקרים נעשו, נעשים ועוד ייעשו על נהיגת צעירים וכיצד ניתן לשפר אותה ולהפחית את מספר התאונות בהן מעורבים צעירים.

בכל העולם המערבי הנתונים דומים – נהגים צעירים חדשים מעורבים יותר בתאונות ובאופן משמעותי ובכל העולם הוכח כי תהליך של כניסה הדרגתית לכביש מוביל למיתון בנהיגה פרועה ולפיתוח תודעת בטיחות בנהיגה ובכביש.

נהגים צעירים וחדשים בכל רחבי העולם עוברים תהליך דומה, חלקם חווים חרדות וחוסר ביטחון קיצוני מאחורי ההגה, שמוביל ללחץ ומשם לטעויות, לפעולות או לתגובות לא נכונות על הכביש. חלקם חווים דווקא את ההיפך וביטחונם המופרז מסכן אותם ואת יתר המשתמשים בכביש.

ואלא אם חזרתם לישראל משנות גלות ארוכה בדנמרק, לא צריך להסביר לכם שכבישי ישראל הם לא הדבר הרגוע ביותר בתבל ונהג או נהגת עם השלט הצהוב המסגיר על השמשה האחורית לא זוכה לחסד. למעשה, איש אינו זוכה לחסד בכביש ישראלי טיפוסי.

הנה למשל נתוני תאונות הדרכים בתקופת הקורונה, שירדו משמעותית ברחבי אירופה ורק במעט בישראל. באפריל 2020, למשל, חודש של סגר ראשון ודי הרמטי נהרגו בכבישי ישראל 21 בני אדם לעומת ממוצע של 26 הרוגים בחודשי אפריל בשלוש השנים שלפני כן. זאת לעומת ירידה של למעלה משליש במספר ההרוגים בתאונות הדרכים באירופה באותה התקופה. אם נחזור לענייננו – גם בסגר, הכביש הוא מקום מסוכן ותקופת הליווי חייבת להתבצע במלואה, גם אם היא תיקח עוד קצת זמן.

 

ביטוח לנהג הצעיר

בין אם בסגר ובסיבובים של ק”מ מסביב לבית, רק בשביל להרגיש את ההגה ובין אם בליווי בנהיגה לעיר אחרת, ביטוח הוא הדבר הכי חשוב שאסור לשכוח. גם כך הרישיון החדש הוא חרדה חדשה בלב ההורים ואם יש משהו שמאפשר שינה טובה בלילה, הוא לדעת שיש כיסוי ביטוחי למקרה של תאונה. בהתאם לנתוני המעורבות של נהגים צעירים בתאונות דרכים, ביטוח לנהג צעיר וחדש הוא עניין סופר מהותי וחשוב.

מחיר ביטוח הרכב לנהג חדש צעיר יעלה יותר מביטוח רכב לנהג עם ותק על הכביש, אבל קיימות אפשרויות שונות להפחית ממנו. כדאי להתקין מערכות בטיחות אקטיביות המסייעות במניעת תאונות ולהפוך את הרכב שלכם לבטיחותי יותר עם מערכות כמו מובילאיי ודומות אחרות.

ישנם מסלולים שונים המתייחסים לאופי ולתדירות השימוש של הצעיר ברכב כמו ביטוח לפי קילומטרים בו תשלום הביטוח על נהיגת הצעיר או הצעירה נעשה אך ורק על הקילומטרים שהם נוהגים ולא כמו ביטוח רגיל, שאינו מתייחס לתדירות השימוש ברכב. ביטוח זה הוא מוצר חדש ודיגיטלי שמצריך התקנת רכיב טלמטיקס ברכב עצמו שמתקשר לאפליקציה ייעודית וכך הוא יודע לספור קילומטרים. אחד היתרונות בביטוח זה הוא שהוא מנותק מפרמיית הביטוח של ההורים ואינו מגדיל אותה. זוהי פרמיה נפרדת שאם תוגש בה תביעה היא תירשם בגיליון התביעות של הנהג או הנהגת הצעירים ולא בזה של ההורים. ביטוח זה מיועד לגילאי 17 עד 24 בלבד, שאינם הבעלים של הרכב.

מוצר זה גם מאפשר להורים ללמוד טוב יותר על נהיגת בנם או בתם משום  שהרכיב המותקן ברכב המבוטח מתעד אירועים חריגים כמו בלימות פתאומיות, נטיות חדות וסיבובי הגה חדים, התנהגות פרועה עם ההגה ועוד והם יכולים להתייחס לזה ולהביא לשינוי התנהגות. כשהורים יודעים שהילד או הילדה שלהם נוהגים כראוי, הם יכולים לישון טוב יותר בלילה.

מעניין איך כל זה ייראה בדור הבא. כשהנהגים של היום יהיו הורים למתבגרים שמוציאים רישיון. האם המכוניות האוטונומיות כבר ישלטו בכבישים? יכול להיות שהדור האחרון של רודפי רישיון הנהיגה מתקרב בצעדי ענק? אם עתידני העולם צודקים, יכול שהנהג או הנהגת הצעירים של היום ישנו יותר טוב בלילה מאחר והילדים שלהם כבר יכנסו בכלל לרכב שיודע לנהוג את עצמו לבד.

לקבלת הצעה אטרקטיבית לביטוח הרכב

התקשרו 03-7141320
או היכנסו לאתר:
או פנו לסוכן הפניקס
new-driver-experience-in-covif-times