הטיסה נחתה, המזוודה לא הגיעה: מה עושים?

אחד הדברים המתסכלים בתחילה או בסוף של חופשה היא מזוודה שלא הגיעה ליעד ביחד עם המטוס. אתם עומדים לצד מסוע המטען ומחשבים את הזמן שנותר ליציאה משדה התעופה. כעבור זמן מה אתם מביטים סביבכם ורואים איך הקהל הולך ומתמעט ורק המזוודה שלכם מבוששת להגיע. סיטואציה לא נעימה, אך נפוצה למדי. איך נערכים מראש ומה עליכם לעשות במקרים אלה? בכתבה שלפניכם.

אובדן מטען בטיסות היא חוויה שלפעמים יכולה להעכיר חופשה שלמה ולצערינו היא מתרחשת כל הזמן, וכמעט ללא תלות בטיב חברת התעופה או השדה בו נחתתם. לפי נתונים עולמיים בכל שנה אובדים כ-20 מליון מטענים. מה הסיכוי שהמטען הבא יהיה שלכם? לא גדול אמנם, אך סביר בהחלט. החדשות הטובות הן שניתן להיערך לכך מבעוד מועד ובכך לצמצם את הסיכוי שזה יקרה לכם, או לכל הפחות להפחית משמעותית מעוגמת הנפש המתלווה למקרים אלו. המזוודה לא הגיעה ליעד ואתם כבר במצב הבעייתי? דלגו ישירות לצעד השלישי והמשיכו לפעול בעקביות מול חברת התעופה.

צעד ראשון: מוודאים על קיומם של תגי יצירת קשר וסימנים מזהים נוספים

השלב הראשון עם הכניסה לשדה ועד לעלייה למטוס הוא הצ’ק-אין שבו אתם מקבלים את המושבים לטיסה ומפקידים את המזוודות, כאשר אם הצ’ק-אין בוצע דיגיטלית, עדיין עליכם למסור את המזוודות בדוכן הרלוונטי.
כולנו משתוקקים לעבור את השלב הזה במהרה, להפטר מהכבודה ולרוץ לדיוטי פרי. אבל רגע לפני שאתם נפרדים לשלום מנציגת חברת התעופה בדלפק, ודאו כי כל המזוודות שלכם מכילות תגים הכוללים את כל הפרטים שלכם בשפה ברורה וקריאה (מומלץ באנגלית, שפה שגם זרים יבינו בשדות תעופה רחוקים). לא הבאתם תג מלא מהבית? אל דאגה. בקשו בדלפק תג ריק ומלאו אותו במקום, כולל הכתובת הזמנית לשהיה בחו”ל. שווה להשקיע דקות נוספות בהתקנת התגים ולייצר שקט שאם המזוודה תמצא ולא בידיכם, יידעו למי היא שייכת.

מומלץ לשים גם סימנים מזהים נוספים (כמו סרט מיוחד) ולצלם את המזוודה, על כל מקרה. חשוב לציין, בעת הצ’ק אין תקבלו קבלה על המטען – שמרו עליה בצמוד לכרטיס הטיסה / דרכון.

צעד שני: תשומת לב לתופעה

כן, נשמע מובן מאליו – אבל ממש לא. תהיו תמיד עם היד על הדופק. כאשר מדביקים על המזוודה את תלוש המטען, האם קוד השדה הוא הקוד הנכון. למשל – TLV – הוא הקוד של נתב”ג. ולכן בטיסה לישראל הקפידו לזהות את הקוד. דוגמאות נוספות: BCN – ברצלונה, JFK – נמל JFK בניו יורק, FCO – שדה התעופה ברומא ועוד.

טיפ למיטיבי לכת – מומלץ לשים בתיק carry-on, שעולה איתכם למטוס, בגדים ליומיים-שלושה, כדי להפחית את אי הנעימות אם המזוודה לא הגיעה.

גלו תשומת לב מירבית למזוודה שלכם
גלו תשומת לב מירבית למזוודה שלכם

צעד שלישי: המזוודה לא הגיעה. מה עכשיו?

אתם עומדים מול המסוע ומבינים שככל הנראה המזוודה כבר לא תגיע. במקרה זה גשו לדלפק ותבררו היכן ממוקמת העמדה של חברת התעופה שלכם ואם קיים אזור של מטען אבוד. חשוב מאוד: אל תדחו את ההצהרה על אובדן הכבודה – ככל שתשהו את הדיווח, הסיכוי שהמזוודה תמצא ותשלח אליכם הוא קטן.

בהגיעכם לעמדה תצטרכו להצהיר על אובדן הכבודה. מרבית חברות התעופה נוקטות בהליך אחיד המצריך מכם מילוי טופס המפרט על המקרה. ודאו כי כל הפרטים שאתם משאירים נכונים וכוללים מספר טלפון עדכני בחו”ל וכתובת מדוייקת ואף תבקשו מנציג חברת התעופה שיחזור על הפרטים בפניכם. לאחר מילוי הטופס אתם אמורים לקבל עותק או ספח המוכיח כי החברה התחילה בתהליך מציאת המזוודה. להליך זה חשיבות נוספת – אם המזוודה שלכם לא תמצא, הדרך היחידה לתבוע פיצוי הוא באמצעות הדיווח. דיווח מאוחר יספק בידי חברת התעופה סיבה להקטנת גובה הפיצוי וזוהי כבר סיבה מוצדקת למהר ולדווח.

לרוב תקבלו הסבר מנציג חברת התעופה לגבי המשך ההליך שכולל את הזמן שעליכם להמתין לקבלת תשובות מהם, כיצד המזוודה צפויה להגיע אליכם ומה עליכם לעשות במקרים בהם המזוודה לא נמצאה. בנוסף, הנציג יצייד אתכם בפרטי התקשרות עם החברה להמשך בירורים.

המזוודה הגיעה – אבל פתוחה או פגומה?

אבוי. אתם מוצאים כי המזוודה אמנם גולשת לה על המסוע אבל היא פתוחה או שבורה ויתכן שחלק מהתכולה מפוזרת או אינה קיימת. גם במקרים שכאלה ההליך דומה לאיבוד של מזוודה – תגשו בהקדם לדלפק המתאים ומלאו אחר הטפסים הרלוונטיים, רק שהפעם אתם יכולים גם לצלם את המזוודה – התיעוד ישרת אתכם בהתנהלות מול חברת התעופה (זוכרים שהמלצנו לצלם לפני ההפקדה?).

צעד רביעי: עוזבים את השדה

אתם יוצאים מהשדה קלים יותר מהשלב שבו הגעתם לטיסה וללא פריטים שהכרחיים להמשך החופשה. מרבית חברות התעופה מספקות החזרים עד גובה מסויים עבור פרטים הכרחיים במידה והמזוודה לא מגיעה לידיכם כעבור 24 שעות. לכן, הקפידו לשמור על קבלות רכישת הפריטים. תזדקקו להם מול חברת התעופה בבואכם לדרוש החזרים. בכדי לוודא כי ביכלתכם לקבל החזר מלא על הרכישות, ודאו מראש מול נציג חברת התעופה מהי המדיניות שקיימת בחברה.

המזוודות אינן וחברת התעופה לא יוצרת איתכם קשר. מה אז?

אמנם חברת התעופה התחייבה ליצור איתכם קשר בימים הראשונים שלאחר האובדן אבל זה לא קורה. במקרים מעין אלה זכרו שמדובר בחברות ענק, לכן אל תמתינו בחיבוק ידיים. תפנו אליהם אחרי פרק זמן סביר של 24-48 שעות מההגעה ליעד ותבררו מולם עם חלה התקדמות במציאת המזוודות.

חזרתם לארץ בלי המזוודה?

למרות תחושה לא נעימה שגם אתם נפלתם לשרות גרוע של חברת תעופה, מרבית חברות התעופה ימשיכו לחפש אחר המזוודה, גם אם עברו ימים ואף שבועות מרגע האובדן ולמרות שהסיכויים למצוא אותה הולכים ופוחתים. המלצתנו היא להמתין פרק זמן סביר של עד שבועיים ואם דבר לא קורה, להגיש לחברת התעופה תביעה לקבלת פיצוי והחזר הוצאות. טפסי תביעה קיימים באתרים של מרבית חברות התעופה. בעת מילוי הטופס לא לשכוח לצרף קבלות על רכישת הפריטים ואף קבלות על תכולת המזוודה שלא הגיעה – במידה וקיימם כאלו – אמנם הסיכוי לכך קלוש אבל זהו תנאי של מרבית חברות התעופה בעת מילוי התביעה.

לאחר מילוי הטופס אל תסתפקו במשלוח שלו אונליין אלא תדפיסו עותק ותשלחו אותו בדואר רשום לסניף או לנציגות של חברת התעופה בישראל ואם לא קיים כזה – לכתובת המצויינת בחו”ל.

זמן הטיפול בתביעות לרכוש אבוד לרוב הוא ארוך ועליכם להתאזר בסבלנות. יחד עם זאת, כדאי מעת לעת ליצור קשר עם חברת התעופה ולברר לגבי סטאטוס התקדמות התביעה. אם כלו כל הקיצין ואתם מבינים שהמזוודה כבר תמצא, זכותכם לנקוט בהליכים משפטיים נגד החברה.

הפיצוי לרוב נקבע לפי המשקל המותר של המזוודה ביחס של 100 ₪ לק”ג. כלומר, אם המשקל המקסימלי המותר לטיסה הוא 20 ק”ג, בדרך כלל הפיצוי שיפסק לטובתכם הוא 2000 ₪. עם זאת, במקרים בהם המזוודה הכילה ציוד יקר ערך וניתן להוכיח זאת כנגד הקבלות, הפיצוי גם יכול להאמיר גם ל-6000 ₪.

מלבד זאת, ניתן ואף מומלץ לרכוש ביטוח כבודה דרך חברות הביטוח שבדרך כלל עלותו זולה, והפיצויים שמקבלים מחברות הביטוח יהיו גבוהים יותר משמעותית מהפיצוי שתקבלו מחברות התעופה. מדובר בסעיף אינטגרלי כחלק מרכישת פוליסת ביטוח נסיעות לחו”ל.

ביטוח נסיעות לחול - חובה לכל נוסע
ביטוח נסיעות לחול – חובה לכל נוסע

נוסעים בראש שקט אם ביטוח כבודה של הפניקס

פוליסות ביטוח נסיעות לחו”ל של הפניקס, מעניקות מענה והגנה למבוטחים במקרה של אירועים רפואיים בחו”ל, או במקרה של אובדן/גניבת המטען של הנוסעים לחו”ל שנרכש בנוסף לביטוח מפני אירועים רפואיים ומכסה אובדן או גניבה של המטען, כולו או חלקו).

מיתרונות הפוליסה: מדובר קודם כל בכיסוי רחב מאוד הניתן בהפניקס ללא עלות נוספת. הפוליסה כוללת כיסוי אובדן של פריטים עד לסך של 2,500$, לא כולל ערך התיק או המזוודה על לסך של 150$. בנוסף, כיסוי רכישה של פריטים באיחור העולה מ-12 שעות מהגעת המזוודה עד לסכום של 150$ והוצאות לשחזור מסמכים אבודים כמו דרכון, רשיון נהיגה או תעודה זהות עד ל-300$.

לכן, כדאי לרכוש ביטוח הכבודה ולטוס בראש שקט.

איך זה עובד? בדקו כאן

לקבלת הצעה משתלמת בביטוח נסיעות לחו"ל

התקשרו 072-331-0099
או היכנסו לאתר:
או פנו לסוכן הפניקס
travel_the_suitcase_did_not_arrive