תזונה מונעת מחלות

החורף עוד רגע כאן ואיתו מגיעים הריחות של הגשם, המרקים, השוקו החם ולצערנו, גם מחלות החורף הידועות לשמצה. אספנו עבורכם את כל המזונות שיעשו לכם חורף בריא מתמיד, עם סודות ששמורים למקצוענים.

שום – מריח מבריאות

בין אם אתם מאלה שמקפידים להתרחק מכל מה שמדיף ניחוח של שום ובין אם אתם מהמעריצים המושבעים: קחו לתשומת לבכם שבמחקרים האחרונים נמצא שצריכה קבועה של שום בתפריט היומי מפחיתה את הסיכון למחלות חורף ומקצרת את משך ההחלמה משפעת והצטננות.

 

כבר אלפי שנים שנעשה שימוש בשום כמרכיב בתרופות סבתא. היום אנחנו יודעים שכוח העל שלו נובע מתרכובת אורגנית שנקראת אליצין. התרכובת שאחראית גם לריח ולחריפות של השום, מנטרלת אנזימים שחיוניים לתהליכי חיים של נגיפים, פטריות וחיידקים. אליצין היא תרכובת מאוד רגישה, שלא ממש מחבבת את המחבת או את הווק. אז אם אתם רוצים להפיק את המקסימום משיני השום שלכם, קצצו אותן דק והוסיפו אותן לרוטב של הסלט.

טיפ של מקצוענים: המזונות המוצלחים ביותר בטיהור הבל הפה מניחוחות של שום אחרי הארוחה הם תפוחי עץ, חלב ומיץ לימון. כדי להפחית מראש את עוצמת הריח, שלבו את השום הטרי עם פטרוזיליה, תרד או כוסברה.

 

ג’ינג’ר – לא רק ליד הסושי

הוא מרגיע את מערכת העיכול, מקל על בחילות, נוגד דלקת עוצמתי, מפחית את הסיכון לסרטן הגס, ממריץ את מערכת החיסון, תורם לאיזון רמות הסוכר בדם ואפילו קוטל חיידקים, טפילים ושאר מרעין בישין. האם יש משהו שהוא לא מסוגל לעשות? כבר לפני יותר מ-5000 שנה נעשה שימוש בג’ינג’ר (או בשמו העברי, זנגביל) ברפואה העממית בסין ובהודו.

 

אחד היתרונות של הג’ינג’ר הוא שניתן לשלב אותו במגוון עצום של מאכלים ומשקאות: החל משערות ג’ינג’ר טרי בכוס התה של הבוקר, דרך פרוסות ג’ינג’ר בתבשילים וכלה באבקת ג’ינג’ר ברוטב של סלט הירקות.   

טיפ של מקצוענים: ישנם מרכיבים פעילים שנכנסים לתמונה רק כשהג’ינג’ר עובר תהליכי עיבוד מסוימים. לכן מומלץ לשלב בתפריט השבועי מתכונים שכוללים ג’ינג’ר טרי עם כאלה שמכילים ג’ינג’ר מיובש או מבושל.

 

אכינצאה – ידידתה הטובה של מערכת החיסון

הסגולות הבריאותיות של אכינצאה, קיפודנית או American coneflower, נמצאות במחקר אינטנסיבי כבר לא מעט שנים. לפני פיתוח האנטיביוטיקה המודרנית, האכינצאה שימשה בתור תרופה לזיהומים וברפואה האינדיאנית המסורתית, היא הייתה כוכבת אמיתית. מכל צמחי המרפא הנמצאים היום בשימוש, אכינצאה היא בין החשובים ביותר, בכל מה שקשור לחיזוק מערכת החיסון ולטיפול בתסמינים של מחלות חורף כמו שיעול, חום גבוה ונזלת.

 

נכון להיום אפשר לצרוך אכינצאה בתמצית כוהלית (טינקטורה), בתמציות יבשות (כמוסות או טבליות), בחליטה (השריה של אבקת אכינצאה במים רותחים) ובמיץ סחוט טרי. המוצרים השונים מופקים מזנים שונים של הצמח ומהחלקים השונים שלו (שורש, עלים ופרחים) וכל אחד מהם בעל סגולות רפואיות מרשימות.

טיפ של מקצוענים: במקום לקנות מוצרים יקרים, גדלו אכינצאה בעצמכם בבית או בגינה. אכינצאה משוגעת על שמש ישירה ולכן גדלה מצוין באקלים הישראלי.     

 

כורכום – הזהב של התבלינים

תאמינו או לא, אבל יש לא מעט חוקרים בעלי שם שהחליטו להקדיש את חייהם לחקר הכורכום המכונים בהתאם, “כורכומינולוגים”. הסיבה לכך נעוצה בין היתר בשילוב המנצח בין רעילות נמוכה להשפעות חיוביות מגוונות על הבריאות.

 

הכורכום נמצא בשימוש נרחב ברפואה ההודית המסורתית (איורוודה) כבר אלפי שנים אך רק ב-1970 החלו לחקור את השורש ולחשוף את התכונות המיוחדות שלו באופן מדעי. מעבר לזה שמדובר באחד הצמחים הבריאים ביותר בסביבה, כורכום משדרג בקלות מרקים, תבשילים ואפילו קציצות.  

טיפ של מקצוענים: להקלה על כאבי גרון, ערבו חצי כפית מלח וחצי כפית כורכום טחון בכוס מים פושרים וגרגרו פעמיים ביום.    

 

מרק עוף – מרפא גוף ונפש

כשזה מגיע ל”מזונות מנחמים”, מרק העוף הביתי לנצח יקטוף בקלילות את המקום הראשון. כבר במאה ה-12 המליץ הרמב”ם על מרק עוף כתרופה למחלות חורף ובכל רחבי העולם המרק המפורסם ידוע בתור “הפניצילין היהודי”. לעומת זאת רק בשנת 2000 פורסם לראשונה מאמר מדעי שמצא כי אכן למרק העוף יש השפעה ברורה על תהליכים פיזיולוגיים שקשורים להצטננות.

 

המרק שעמד במרכז המחקר הוכן לפי מתכון משפחתי שהכיל מלבד העוף, גם שלושה בצלים גדולים, בטטה, שלושה שורשי פטרוזיליה, שתי לפתות, 12 גזרים, שישה גבעולי סלרי, צרור פטרוזיליה, מלח ופלפל.

טיפ של מקצוענים: הכינו מרק עוף וצקו אותו לתבניות קרח. כך תוכלו לשלוף מהמקפיא קוביות של מרק עוף ולשדרג בקלות תבשילים ומרקים.

 

גויאבה, גמבה וקיווי – שיאני העולם בוויטמין C

את ההשפעות של מחסור בוויטמין C, חוו בעבר על בשרם ימאים רבים שבילו תקופות ארוכות בלב ים, ללא גישה לפירות וירקות טריים. היום ידוע שוויטמין C מסייע במניעת מחלות לב וכלי דם, מסייע בבניית קולגן, שומר על בריאות החניכיים והעור ומשחק תפקיד חשוב בתהליכי הריפוי של פצעים. בנוסף הוא חיוני לפעילות התקינה של מערכת החיסון ומקצר את משך ההחלמה ממחלות חורף.

 

כשהיינו ילדים למדנו שפירות ההדר הם שיאני העולם בוויטמין C. האמת היא שבפלפל אדום יש כמעט פי ארבעה יותר ויטמיןC  מאשר בתפוז (190 מ”ג ב-100 גרם לעומת 53 מ”ג ב-100 גרם) וכנ”ל לגבי גויאבה למשל.

טיפ של מקצוענים: ויטמין C נהרס בחום ובמגע עם האוויר ולכן מומלץ לצרוך את הפירות והירקות טריים וסמוך לחיתוך.

 

קמומיל – הרבה יותר מתה משובח

קמומיל (בבונג, בעברית) הוא צמח מרפא רב פעלים: חליטות קמומיל מסייעות בהגנה מפני צינון, מפחיתות התכווצויות שרירים, מקלות על כאבי בטן, שיעול ונזלת ומפחיתות חום. כמו כן כוס תה קמומיל יכולה להרגיע ולנחם את הנפש בימים הסוערים ביותר. ומה יותר חשוב לבריאות הגופנית מקצת שלווה ורוגע?  

טיפ של מקצוענים: אין שום סיבה להסתפק בתה קמומיל. ברחבי הרשת תמצאו אינספור מתכונים שניתן לשלב בהם קמומיל. 

רוצים לדעת אילו ביטוחי בריאות מתאימים לכם?
התקשרו 072-331-0806 התקשרו או השאירו פרטים:

או פנו לסוכן הפניקס
health_nutrition